Corona-update: de tweede golf

Gepubliceerd: , in Nieuws
Net als in maart bij de eerste golf berijdt De Vechtschool ook deze tweede golf.
In de op dinsdag 13 oktober aangekondigde maatregelen zijn een aantal punten opgenomen die van invloed zijn op onze krijgskunsttraining.

De relevante maatregelen

1. teamsport is ingeperkt tot maximaal vier personen;
  2. er mogen maximaal 30 personen aanwezig zijn in dezelfde binnenruimte. Zij moeten dan wel individueel trainen;
  3. mondkapjes worden verplicht.
Punten één en twee kunnen tegenstrijdig lijken en daarom hebben we vandaag contact opgenomen met de Corona-helpdesk van het ministerie. De limiet van vier personen geldt voor sporten waarbij de anderhalve meter niet goed te behouden is. Denk aan voetbal waar men met meerdere personen achter de bal aan gaat en op die manier dicht bij elkaar komt. Voor onze fullcontact training relevant.

De gevolgen voor onze trainingen

Hieronder vind je de maatregelen zoals die voor de komende tijd voor onze trainingen gelden. Mocht onverhoopt iemand in de groep besmet raken èn tijdens de incubatieperiode getraind hebben zullen we de trainingen voor tien dagen stilleggen.

Symptomen?

Heb je verkoudheids-, griep- of coronasymptomen dan blijf je thuis. Uiteraard stuur je dan via whatsapp, sms of mail even een privébericht naar Bas of de dienstdoende leraar.

Introducees

Introducees zijn van harte welkom maar moeten wel hun gegevens achter laten.

Geen onderlinge uitwisseling van het trainingsmateriaal

Trainingsmateriaal wordt niet onderling uitgewisseld.
Waar mogelijk gebruik je je eigen materiaal. Trainingsmateriaal van De Vechtschool haal je zelf uit de tas en je bergt het daar ook weer zelf op. Uiteraard gun je elkaar de ruimte om dit te doen.

Mondkapjes

Tijdens de afgelopen weken hebben we al met mondkapjes getraind, dit blijven we doen.
De mondkapjes zijn een prima spanningsregulatiemiddel. Groei gebeurt buiten je comfortzone en daar helpen mondkapjes aan mee. Alle leden hebben een herbruikbaar mondkapje ontvangen. Voor introducees of in het geval je je mondkapje vergeten hebt, zijn een paar wegwerpversies aanwezig.

Contactloos trainen

Net als bij de versoepeling van de eerste lockdown op 11 mei zullen we in de komende periode contactloos trainen.
Dat houdt in dat we tijdens de les individueel, op meer dan anderhalve meter afstand, trainen.
De focus ligt op fysieke ontwikkeling en het verbeteren van de biomechanische vaardigheden. We zijn zeer tevreden over de resultaten van dit soort training in mei. Ze hebben veel verschil gemaakt in de periode erna waarin we fullcontact trainden. Bij alle leden die in mei op deze wijze getraind hebben is het niveau zienderogen vooruit gegaan! Kudos!

Trainingsdagen en tijden

De trainingen worden ingekort van twee naar anderhalf uur.
Deze trainingswijze vraagt iets meer van je aandacht. In mei hebben we getest met verschillende trainingstijden en anderhalf uur bleek een effectieve en fijne tijdsspanne voor dit soort training.
De trainingen blijven op dezelfde dagen en starten op dezelfde tijden als vanouds maar stoppen dus een half uur eerder.

• Maandagavond van 20:00 tot 21:30 in de gymzaal aan de Varviksweg 3a.
  • Vrijdagavond van 19:30 tot 21:00 in de gymzaal aan de Zeggeltlaan 10.

TL;DR

Een zelfverdedigingssituatie komt nooit op je pad wanneer het jou uitkomt. Het komt zoals het komt; daar heb je mee om te gaan.
Wegzakken in angst of focussen op 'hoe kloten het is' vergroot de kans dat je bevriest. Dat maakt de situatie er niet beter op. Dus:
  • kijk naar wat je wèl kan,
  • denk in oplossingen
  • pak de kansen die je aangeboden worden.
De coronasituatie is niet anders. We zijn geen experts en hebben te maken met de situatie zoals die ons voor de kiezen komt. Ondanks zorgen of angst: gewoon grijnzen als een idioot en de situatie aanpakken.

Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen! ;)