Zelfverdediging Enschede

Wanneer je op zoek gaat naar zelfverdediging in Enschede, kom je vaak uit op vechtsporten als judo of kung fu. Wist je dat Europese krijgskunst een van de meest zuivere vormen is van zelfverdediging die je in Enschede kunt beoefenen? Bijna alle moderne Europese vechtsporten als worstelen, schermen, (kick)boksen en savate komen voort uit de traditionele, Europese krijgskunst. Door het competitieve karakter van deze moderne varianten, is zelfverdediging ondergeschikt geraakt. Juist hierom is Europese krijgskunst precies wat je zoekt: je leert jezelf verdedigen en bevrijden uit situaties waarin jij de underdog bent. Je leert conflicten oplossen zonder gewelddadig te worden.

Praktische informatie Zelfverdediging Enschede

Voor wie?

Voor zelfverdediging in Enschede is De Vechtschool een van de beste plekken. De training Europese krijgskunst is geschikt voor:

• mannen en vrouwen
  • vanaf 17 jaar
  • absolute beginners en gevorderden
  • iedereen, ongeacht fysieke conditie

Door wie?

Lessen Europese krijgskunst krijg je van trainers Bas de Groot, Maarten van Megen en Matteo Brunetti.

Lestijden en onderwerpen *

Dag Tijd Onderwerp
Maandag 19:30-21:30 Gemixt ongewapend en gewapend
Woensdag 19:30-21:30 Weerbaarheid en & zelfverdediging (ongewapend en korte wapens: mes, dolk, etc)
Vrijdag 19:30-21:30 Langzwaard en andere lange wapens

Gymzaal Zeggeltlaan
Zeggeltlaan 10
7514 DH Enschede

Het maandelijkse cursusgeld bedraagt € 40,-.
Hiervoor mag je elke week * drie lessen van twee uur volgen.

* Met uitzondering van erkende vrije dagen, bouw- en kerstvakanties

Europese Krijgskunst Als Methode Voor Zelfverdediging

De Europese krijgskunst is bewaard gebleven in gevechtsmanuscripten vanaf de 12e tot en met de 16e eeuw en bevestigd door archeologische vondsten. In deze documenten wordt nauwkeurig beschreven hoe werd gevochten, verdedigd en hoe verschillende wapens werden gehanteerd. Wat opvalt is dat de krijgskunsten vooral werden bedreven om zich te verdedigen tegen mogelijke agressors in verschillende situaties. Vandaar dus dat de Europese krijgskunst een van de oudste en meest complete methodes omvat voor zelfverdediging! Wanneer je de Europese krijgskunst beoefent leer je in eerste instantie je eigen lichaam in te zetten als ‘wapen’ om te vechten en jezelf te beschermen. Je leert uiteraard hoe je kan slaan, schoppen en worstelen, maar ook hoe je veilig kan klemmen, werpen, rollen en hoe je je val kan breken. Natuurlijk leer je ook vechten met wapens waarmee je stoot, slaat of snijdt en je leert hoe je je zelf verweert tegen een gewapend persoon.

Zelfverdediging in Enschede met wapens

Natuurlijk leer je niet alleen vechten en verdedigen met je eigen lichaam. Onderdeel van Europese krijgskunst is dat je leert vechten met wapens als zwaarden, dolken, messen, korten en lange stokken en andere geïmproviseerde wapens. Vooral dat laatste is belangrijk, omdat je bedreigd kan worden door iemand met een alledaags voorwerp! Het zal je echter niet verbazen dat vooral het zwaardvechten tot de verbeelding spreekt. Hoewel je jezelf niet zo snel zult hoeven verdedigen tegen een zwaard, zijn er goede redenen om er wel mee te trainen! We noemen er 5:
  1. Door te leren zwaardvechten bij De Vechtschool, leer je je veilig en snel bewegen. Je leert effectief je wapen in te zetten. Heel anders dan op televisie, waar vaak inefficiënt en onveilig wordt gevochten.
  2. Bij veel vechtsporten worden geen wapens gebruikt, waardoor het gevaar van een wapen wordt onderschat. Door te zwaardvechten leer je hoe je écht moet handelen wanneer er wapens in het spel zijn.
  3. Je leert je verdedigen tegen elk soort wapen, ongeacht zijn vorm en ongeacht of het scherp of bot is.
  4. Het hanteren van een zwaard is spannend. Je leert beter met stress omgaan, juist wanneer jouw eigen wapen korter is of wanneer je zelf ongewapend bent.
  5. En natuurlijk om dat zwaardvechten helemaal te gek is!
Goed om te weten: je kunt extra lessen, workshops en seminars volgen waarin andere wapens worden gebruikt, waarin je met messen werpt of waarin je leert verdedigen met schilden. Kortom: De Vechtschool biedt alles wat je nodig hebt op het gebied van zelfverdediging in Enschede!

Europese krijgskunst: meer dan zelfverdediging

Wist je dat het beoefenen van Europese krijgskunst bij De Vechtschool veel meer voordelen oplevert dan alleen leren vechten en verdedigen? We geven je graag een aantal redenen waarom je voor De Vechtschool kiest en wat je met Europese krijgskunst bereikt:

Zelfverdediging

• Je leert jezelf te verdedigen tijdens situaties waarin jij de underdog bent.
  • Je leert niet alleen jezelf, maar ook anderen te beschermen en te bevrijden uit die situaties.
  • Doordat je jezelf kunt verdedigen, voel je je veiliger en dat verlaagt chronische stress. Je kunt bovendien beter met acute stress omgaan.
  • Je weet hoe je een sociaal of fysiek conflict voorkomt, de-escaleert en oplost zonder geweld. Je verbetert je weerbaarheid.

Sport en vaardigheden

• Door Europese krijgskunst train je je lichaam. Je verbetert jezelf fysiek en mentaal, wordt leniger, mobieler en krijgt een betere conditie.
  • Je verbetert verschillende meta-vaardigheden zoals doorzettingsvermogen, kritisch denken, stressbeheersing, wilskracht en non-verbale communicatie. Deze vaardigheden helpen je op werk en in je sociale leven!
  • Je leert veilig omgaan met een zwaard. Hoe gaaf is dat!?
Kortom: welk doel je ook voor ogen hebt, bij De Vechtschool zit je altijd op de goede plek! Heb je vragen over De Vechtschool, Europese krijgskunst of wil je je aanmelden? Neem contact met ons op of vul het contactformulier in. We nemen zo snel mogelijk contact met je op!